Tuesday, February 8, 2011

خشونت



میدانید؟ خشونت همیشه یک چشم کبود و دندان شکسته و دماغ خونی نیست. خشونت، تحقیر، آزار گاهی یک نگاه است. نگاه مردی به یقه پایین آمده  لباس زنی وقتی که دولا شده و چایی تعارف میکند.  
نگاه برادری است به خواهرش وقتی در مهمانی بلند خندیده. نگاهی که ما نمیبیینیم. که نمیدانیم ادامهاش وقتی چشمهای ما در مجلس نیستند چیست. ترسی است که آرام آرام در طول زمان بر جان زن نشسته ...
خشونت بیکلام، بیتماس بدنی، مردی است که در را که باز میکند زن ناگهان مضطرب میشود، غمگین میشود. نمیداند چرا. در حضور مرد انگار کلافه باشد. انگار خودش نباشد. انگار بترسد که خوب نیست. که کم است. که باید لاغرتر باشد چاق‌ترباشد زیباتر باشد خوشحالتر باشد سنگینتر باشد جذابتر باشد خانهدارتر باشد عاقلتر باشد.
خشونت آن چیزی است که زن نیست و فکر میکند باید باشد. خشونت آن نقابی است که زن میزند به صورتش تا خودش نباشد تا برای مرد کافی باشد.
مرد می تواند زن را له کند بدون اینکه حتی لمساش کند. بدون اینکه حتی بخواهد لهش کند. این ارث مردان است که از پدران پدرانشان بهشان رسیده ...
خشونت، آزار، تحقیر امتداد همان مادر *** ها، *** ها، خواهر *** ها، مادرش را فلانها، عمهاش را بیسارهایی است که به شوخی و جدی به هم و به دیگران میگوییم. خشونت، آزار، تحقیر همان زن صفت، مثل زن گریه میکردیهایی است که بچههایمان از خیلی کودکی یاد میگیرند.
خشونت، آزار تحقیر پلههای بعدی نردبانی هستند که پله اولش با فلانی و بیساری معاشرت نکن چون ... فلان لباس را نپوش چون ... است.  چونهایی که اسمشان میشود "عشق". عشقهایی که میشوند ابزار کنترل. که منتهی میشوند به زنانی بیاعتماد به نفس، بیقدرت، غمگین، تحقیر شده، ترسان، وابسته، تهدید به ترک شده و شاید کتک خورده که فکر میکنند همه زخمهایشان از عشق است. که مرد عاشق زخم میزند و زخم بالاخره خوب میشود.
خشونت زنی است که زیر نفسهای آغشته به بوی الکل مردش تظاهر به لذت میکند و فکر میکند قاعده بازی همین است. خشونت توجیه آزار روحی، کلامی، جسمی، جنسی مردی است که مست است. مستی انگار عذر موجهی باشد برای ناموجه ترین رفتارها.
میدانید؟ کتک بدترین نوع خشونت علیه زنان نیست. کبودی و زخم و شکستگی خوب میشوند. قدرت و شادابی و باور به خویشی که از زن در طول ماهها و سالها گرفته میشود گاهی هیچوقت هیچوقت ترمیم نمیشود.

منبع:نامشخص

No comments: