Saturday, January 29, 2011

فریدریش فون هایک

« انسان قادر به توضیح ِکامل ِپدیده ها نیست و هر گونه پیشرفت علمی در واقع بیش از پیش گستره ی جهل بشر را نشان می دهد. رویکرد ما به قصد شناخت جهان باید رویکردی خاضعانه باشد.»
« در اقتصاد متمرکز، برنامه ریز به هیچ روی قادر به جمع آوری ِاطلاعات ضروری و مفید در جامعه به منظور تخصیص مطلوب منابع نیست.برنامه ریزی در بهترین حالت تنها می تواند براساس اطلاعات بسیار محدود صورت گیرد، از این رو کارایی و بازدهی آن بسیار ناچیز است.»
« حکومت، مستلزم به محدود کردن ِقدرتهای قانون گذاری، به رسمیت شناختن ِحقوق غیرقابل تفکیک ِفرد و تجاوز ناپذیری ِحقوق ِانسانی ست. تنها اصل اخلاقی ای که تاکنون توانسته است رشد مداوم یک تمدن پیشرفته را ممکن سازد، اصل آزادی فردی بوده است.»
« مجبور کردن ِافراد تنها زمانی پذیرفتنی ست که در خدمت ِخیر عمومی باشد، اما مساله اینجاست که تعریف دقیق ِخیر عمومی بسیار مشکل است و هرکس ممکن است آن را به نحوی تفسیر کند.»
« همواره آن کسی که در نظر جمع گراست، در عمل از عقل ِفردی ستایش می کند و می خواهد تمامی نیروهای جامعه تابع مدیریت ِیک روح ِواحد حاکم بشوند. در حالی که آن کسی که فردگراست به حقوق ِعقل ِفردی آگاهی دارد، از آزادی به عنوان وسیله ی تضمین ِهر چه کامل تر توسعه ی روابط متقابل ِمیان افراد حمایت می کند.»
فرازهایی از سخنان فریدریش فون هایک، فیلسوف و اقتصاد دان ِلیبرال

No comments: