Tuesday, January 18, 2011

معرفی کتاب؛ قصه عشق

اخرین کتابی که خوندم، توصیه یکی از دوستان در دوره دانشجویی بود که خریداری شد اما تا چند هفته پیش توی قفسه کتابخونه خاک می خورد. کتاب نوشته دکتر استرن برگ است که بر اساس شواهد و مشاهدات کلینیک درمانی اش تهیه شده است.

نظریه ” قصه عشق ” خود بر اساس “نظریه سه وجهی عشق” بنا شده است. بر اساس این نظریه عشق را می توان در چارچوب سه مولفه شناخت؛ صمیمیت، شور-شهوت و تعهد.
در گونه های مختلف عشق، این مولفه ها به صور مختلفی به هم می امیزند و قصه های متفاوتی پدید می اوردند. به بیان ساده تر، این نظریه بیان می کند که هر کس از عشق، بر اساس تجربه های شخصی-خانوادگی و اجتماعی قصه ای در ذهن دارد که بر اساس ان با زوجش ارتباط برقرار می کند. کتاب در توصیف و بسط نظریه اش بسیار قوی است اما در تقسیم بندی انواع گونه های عشق چندان منسجم و دقیق نیست- و البته خود نویسنده این کتاب را مقدمه ای برای نظریه اش می داند-. در کتاب برای هر قصه ای یک نمونه موفق – موفق به معنای ادامه دار و رضایت بخش برای زوجین- و یک نمونه ناموفق ذکر شده است. نویسنده حداکثر سعی اش را کرده که در مورد هر قصه ای بی طرف بماند.
در تقسیم بندی اولیه قصه ها به شرح زیرند؛
1- قصه های نامتقارن: معلم-شاگرد، ایثار، حکومت، پلیسی، پورنوگرافی، وحشت
2- قصه های شیئی: علمی-تخیلی، کلکسیون، هنر، خانه، بهبودی، دین، بازی
3- قصه های مشارکت: سفر، بافندگی، باغ، تجارت، اعتیاد
4- قصه های روایی: فانتزی، تاریخ، علم، آشپزی
5- قصه های ژانر: جنگ، تئاتر، طنز، معما
علیرغم اینکه دکتر استرن برگ متخصص روانسجی است اما کتاب در این زمینه هم دارای نواقصی است. در واقع ازمونی که به صورت کشف قصه عشق از ناخوداگاه باشد ارائه نشده است.
در مجموع کتاب برای علاقه مندان به مباحث روانشناسی و ارتباط شناسی جنسی مفید است.

No comments: