Thursday, May 26, 2011

کمی از زن و روز زن

یک روز جهانی زن داریم که “در هشتم مارس ۱۸۵۷، زنان کارگر کارگاه‌های پارچه‌بافی و لباس‌دوزی در نیویورک آمریکا به خیابان‌ها ریختند و خواهان افزایش دستمزد، کاهش ساعات کار و بهبود شرایط بسیار نامناسب کار شدند. این تظاهرات با حمله پلیس و کتک زدن زنان برهم خورد.” این روز که یک رویداد سوسیالیستی محسوب می شد در شوروی سابق و به تبع آن اروپای شرقی بسیار اهمیت داشت. اساسا در جوامع کمونیستی چون همه چیز خوب و عالی است و مردم خوشحالند، بهتر است که این روزها زیاد باشد و هر روز همه با هم در عین برادری و خواهری و برابری و دوستی و محبت زندگی کنند و وقتی با هم دست می دهند لبخندهای گنده زده دست یکدیگر را 10 دقیقه ای تکان دهند، و به حال سرمایه دارهای بدبخت ِ بیچاره حسرت بخورند و اگر نخواستند حسرت بخورند بروند آنها را بکشند نهایتا ( البته شاید) !  یک روز هم داریم که روز مادر است و روزی است که به یادبود و افتخار مادران در کشورهای مختلف گرامی داشته می‌شود. برای ما فعلا در ایران هر سال روزش عوض می شود، اما در خارجه غالبا دومین یکشنبه ماه می را جشن می گیرند و خوشحالند و کلا از مراسم جدی و مهم آن بلاد است. در این وانفسا یک روز جهانی مرد هم داریم که در 19 نوامبر برگزار می شود و برای خالی نبودن عریضه چیزی حدود 140 سال بعد از اولین روز جهانی زن ایجاد شده است.

نام گذاری روزها به منظورهای مختلفی استفاده میشود و در خیلی جاها که این روزها واقعا مردمی است، خوب هم هست و به عنوان رویکردی جامعه مدارانه ! خوب و عالی و مفید است.

من مدتی است که روز زن را چندان متوجه نمی شوم. از روز مرد صحبت نمی کنم چون خیلی مهم نیست و کسی هم به آن بها نمی دهد، چه از میزان جستجوهای انجام شده در اینترنت، چه در حرفهای ایرانیان. البته من خودم چند باری جوگیر شده و روز زن را در 8 مارس خیلی قانون مدار، با شخصیت و البته با کمی مایه های روشنفکری به زنان اطراف خودم تبریک گفته ام. با این حال این کار اساسا بی معناست. بی معنا از جهت تبریک گفتن. طبیعتا در خیلی از نقاط دنیا زنان هنوز از بسیاری حقوق اولیه حتی محرومند و این روزها می تواند سمبلی برای حق طلبی و برابری در جامعه باشد. اما اینکه من 8 مارس یا مثلا دومین یکشبه ماه می از خواب بلند شده و پس از انجام وظایف روزانه اس ام اسی، ایمیلی، تلفنی، حضوری و … روز زن / روز مادر را تبریک بگویم معنی ندارد.

روز مادر را می خواهی تبریک بگویی در تولد مادرت تبریک بگو. در تولد خودت اصلا تبریک بگو که چنین گلِ سمبلی تحویل جامعه داده

یجورایی فکر می کنم این تبریک بی معنی روز زن از نوع خودشیرین کردن های مردانه و مخ زنی است ( البته مخ زنی در بین مردان انواع دارد، هرچند الزاما معطوف به سکس نیست) در این روز، مردان می توانند برای 1 بار در سال کمی به زنان فکر کرده و حقوقی را که خیلی جدی از ایشان پایمال می کنند درنظر بگیرند. وگرنه تبریکِ چی ؟ تبریک اساسا معطوف به واقعه ای است که مربوط به طرف است. نهایتا می توان روز جهانی زن را گرامی داشت ! اما تبریک گفتنش بی معنی است. ما همین که به دنیا آمده ایم برای یه عده مبارک بوده و خودمان هم هرسال جشن تولد می گیریم که یاد خودمان و دیگران نرود که خاطر وجود ما چقدر مبارک است که هستیم.

No comments: